HELYSZÍNI TANÁCSADÁS
Helyszíni tanácsadás protokollja
Helyszíni tanácsadás célja: a családok és a szakember közötti együttműködés, együttgondolkodás hatékonyságának fokozása.
- Kapcsolatfelvétel
- Igényfelmérő- lap kitöltetése
- Probléma azonosítása *- sérülés- specifikus csoportok
- mozgáskorlátozott
- hallássérült
- látássérült
- értelmi fogyatékos
- beszédfogyatékos
- autizmussal élő
- megismerő funkciók és a viselkedés rendellenessége (disz-lexia, diszgráfia, diszkalkulia, hiperaktivitás, egyéb részké-pesség zavarok)
- Tájékoztatás, információk nyújtása
- Ellátás, javaslattétel, tanácsadás
- Diagnózis
- Jogok, juttatások, támogatások
- Oktatás
- Szociális ellátások
- Gyermekvédelem
- Egészségügy
- Civil szervezetek
- Diagnosztizáló intézmények
- Terápiák, fejlesztő módszerek
- Hasznos szabadidős tevékenységek, játékok
- Könyvajánlás, internetes oldalak
- Kapcsolattartás
- Nyomonkövetés
- Mentorálás, konzultációk
A tanácsadás tematikája
Tanácsadást igénylő, tanácsot kérő személy/ek feltérképezése
- szülő,
- szakember,
- társszakma (védőnő, családsegítő stb.)
Együttműködési megállapodások megkötése.
MIÉRT adjuk a tanácsot?
Tanácsadás céljának meghatározása
- Diagnózis, szakvélemény értelmezése
- Megfelelő helyre irányítás
- Ellátás biztosítása
- Megelőzés
- Szolgáltatási kör bővítése
- Tájékoztatás
HOGYAN adjuk?
Tanácsadás formája, módja
- egyéni beszélgetés
- csoportos megbeszélés
MIT tudunk nyújtani?
Lehetőségek, szolgáltatások köre Feladatok, szolgáltatások:
- szülők, tanácskérők tájékoztatása a jogokról, kedvezményekről, igényelhető támogatásokról
- információk biztosítása az ellátási formákról, szolgáltatásokról, terápiás lehetőségekről
- információk nyújtása intézmények, szervezetek, egyesületek, alapítványok elérhetőségéről, tevékenységi körükről, munkájukról
- tanácsadás a gyermek fejlődésmenetének megsegítése érdekében
- ötletadás otthoni fejlesztési lehetőségek bővítésére
- házilag elkészíthető eszközök bemutatása, elkészítésben való segítségadás
- gyakorlási lehetőségek kialakítása a mindennapokban
- nevelési, gondozási területeken felmerülő problémák megbeszélése
- viselkedés ill. magatartásbeli problémák megelőzése és kezelése
- gyermeki reakciók hatékony értelmezésének megsegítése
- szociális készségek fejlődésének elősegítése
- önálló életvitel kialakítása, megsegítése
- terápiás-, és speciális eszközökhöz való hozzájutás segítése
- gyógyászati termékek, segédeszközök igénylésének, kölcsönzésének segítése
- segítségnyújtás a megfelelő játékok kiválasztásában
- szabadidős tevékenységek ajánlása
- kiadványok, könyv és szakirodalmi ajánlások
- aktuális információk áramlásának biztosítása
- együttgondolkodás a gyermek jövőképének kialakításában
MIVEL tudunk segíteni?
Segítségadás konkrét meghatározása
- Speciális eszközök
- korrektív, kompenzáló speciális eszközök a látás-, hallás-, mozgás-, értelmi-, beszédsérült, autista, sú-lyosan, halmozottan sérült gyermekek, tanulók számára
- hely- és helyzetváltoztatáshoz szükséges eszközök a súlyosan, halmozottan sérült, a látás-, és mozgássérült gyermekek, tanulók számára
- speciális fejlesztő eszközök a látás-, hallás-, mozgás-, értelmi-, beszédsérült, autista, súlyosan, halmozottan sérült gyermekek, tanulók számára
- a tanítási, tanulási folyamatban felhasználható speciális taneszközök a látás-, hallás-, mozgás-, értelmi-, beszédsérült, autista, súlyosan, halmozottan sérült gyermekek, tanulók számára
- speciális digitális és IKT eszközök taneszközök a látás-, hallás-, mozgás-, értelmi-, beszédsérült, autista, súlyosan, halmozottan sérült gyermekek, tanulók számára
- Eszköz–, könyv–, és médiatár kínálata
- Eszközlista, online katalógus
- Eszközhasználat bemutatása
- Eszközök kölcsönzése
- Segédanyagok, kiadványok
- Korai füzetek
- Arany-téka gyógypedagógiai módszertani füzetek
- Segéd-kezek módszertani folyóirat
- Inklúziót segítő szakmai műhely foglalkozásai:
- Arany- hétfő előadások, továbbképzések
- Eszközkészítő műhelymunka
- Home training
- Szülőklub
- Konzultációk
- Diagnózis, szakértői vélemények értelmezése
- Habilitációs foglalkozások vezetése
- Szakirodalom ajánlása
- Hasznos linkek jegyzéke, elérhetőségek adása
- Oktatófilmek készítése, bemutatása
KI adja a tanácsot?
Kompetens tanácsadó személyének megadása
Gyógypedagógus:
A gyógypedagógus a sérült, akadályozott gyermekek, fiatalok valamint felnőttek nevelésére, oktatására, fejlesztésére, rehabilitációjára, gyógypedagógiai terápiájára valamint gyógypedagógiai kísérésére felkészült felsőfokú végzettségű, diplomás szakember.
Kompetenciája:
A speciális nevelési szükségletek és életvezetési problémák átfogó ismeretéből adódó gyógypedagógiai feladatok meghatározása és ellátása.
Főbb alkalmazási területek:
- gyógypedagógiai óvodák
- gyógypedagógiai iskolák
- szakszolgáltatás
- integrált iskoláztatás
- szakmai szolgáltató
- egészségügyi, rehabilitációs, gyermek- és ifjúságvédelmi intézmények
A gyógypedagógiai tanárok foglalkoznak:
- a látássérültekkel, ők a tiflopedagógusok
- hallássérültekkel, ők a szurdopedagógusok
- a beszédben akadályozottakkal (beszédsérültek, beszéd-, hang- és nyelvi zavart mutatók), ők a logopédusok
- a viselkedés- és teljesítményzavarral küzdőkkel (nehezen nevelhetők), ők a pszichopedagógusok
- a mozgáskorlátozottakkal (mozgás- és testi fogyatékosok, sérültek), ők a szomatopedagógusok
- az értelmileg akadályozottakkal (mérsékelt, súlyos, legsúlyosabb fokú értelmi fogyatékosok), és tanulásban akadályozottakkal (enyhe fokú értelmi fogyatékosok, nehezen tanulók), ők az oligofrénpedagógusok
Tevékenysége:
Nevelés, oktatás, fejlesztés, pedagógiai prevenció és pedagógiai terápia, az életfeltételek jobbítására irányuló segítés és tanácsadás
A gyógypedagógiai tanár kompetenciája:
- A beiskolázott tanulók megismerése: megismeri a tanulók viselkedését, jellemző tulajdonságait, tapasztalatokat gyűjt a gyermekről, vezeti a fejlődési lapokat, felismeri a gyermek egyéni szükségleteit, megismeri és felhasználja más szakemberek véleményét.
- Az oktatási-nevelési folyamat tervezése: megtervezi az egyes tantárgyak oktatásának folyamatát, meghatározza a tanórákra lebontott tananyag-feldolgozási sorrendet, kiválasztja a minősítési módokat.
- Az oktatási-nevelési folyamat vezetése: megtervezi a tanulás rendjét, kiválasztja a taneszközöket, dokumentálja a tanulás eredményességét, hozzájárul a tanulási akadályozottság csökkentéséhez, megelőzi az újabb tanulási nehézségek kialakulását, részt vesz az iskolai élet eseményeiben.
- Együttműködés az oktatási, nevelési partnerekkel: együttműködik mindazokkal, akik közvetlenül, ill. közvetve részt vesztnek a gyerekek nevelésében, tájékoztatják egymást munkájukról, véleményt cserélnek, tanácsot kér és ad.
Gyógypedagógiai tevékenység:
A gyógypedagógia tevékenység rendszerét, kompetenciáját a nevelés fogalmánál tágabban értelmezzük. A gyógypedagógiai tevékenység azokra a személyekre irányul, akik a fent nevezett tipológia alapján kialakult speciális pedagógiák kompetencia körébe tartoznak. A gyógypedagógiai tevékenység a nevelésen túl az érintett személyek terápiáját, rehabilitációját, életvezetésének segítését és társadalmi érdekeinek képviseletét is magába foglalja. Ez a tevékenység a résztvevő személyhez igazodik. Munkája során széleskörű szolgáltatást nyújt a sajátos nevelési igényű tanulóknak. Egyéni fejlesztési tervet készít, melynek segítségével habilitációs foglalkozásokat tart. A különböző tantárgyak oktatása közben tekintettel van a tanulók képességeinek egyéni különbözőségeire és ennek megfelelően segíti fejlődésüket. A tanköteles kor előtt és után is segíti a gyógypedagógiai támogatást igénylőket. Utazó gyógypedagógusként segítséget nyújt az integráltan nevelődő tanulásban akadályozott gyerekek fejlesztéséhez. Segíti a pedagógust a diagnózis értelmezésében. Kölcsönösségen alapuló együttműködést alakít ki a pedagógussal.
A jó tanácsadó ismérvei
A tanácsadó /mentor egy olyan szakmailag hiteles, innovatív személy, aki felkészültségével, nyitottságával, folyamatos jelenlétével képes arra, hogy segítse, irányítsa, megvalósítsa a szakmai tanácsadást.
Sajátosságai: rugalmasság, empátia, felkészültség, elfogadás, példaadás, reflektivitás, jó kapcsolatteremtő készség. Továbbá bíztató, megerősítő, visszajelzést adó, dokumentációt pontosan vezető, segítő, motiváló, meghallgató, tájékozódó.
Rendelkezik a következő képességekkel:
- Általános pedagógiai képességek
- Kommunikációs képesség
- Konstruktív vagy didaktikai képesség
- Szervező képesség
- Speciális pedagógiai képességek
- Helyzet-felismerési képesség
- Döntési képesség
- Alkalmazkodási képesség
- Tolerancia képessége
- Identifikációs képesség
- Empátia képessége
- Figyelemmegosztás képesség
- Játszani tudás képesség
- Rendelkezik a következő ismeretekkel, tulajdonságokkal
- Gazdag és rugalmas viselkedési repertoár
- Gyors helyzetfelismerés és konstruktív helyzetalakítás
- Erőszakmentes és konstruktív konfliktusmegoldás
- Együttműködés képessége
- A pedagógiai helyzetek, jelenségek elemzésének képessége
- Mentális egészség
MIKOR történik a tanácsadás?
Időkeretek meghatározása
A tanácsadó a probléma azonosítása után határozza meg: adott esetenként, sérülésspecifikumonként, célcsoportként eltérő lehet.
Időintervallum lehet: órában, hetekben, hónapokban, negyedévekben megadva.
HOL történik a tanácsadás?
Tanácsadás helyének, helyszínének megjelölése
Intézményünkben: forrásszoba, könyvtár, irodahelyiség, foglalkoztató szoba, tanterem, mozgásfejlesztő terem, csoportszoba
Külső helyszínen: lakás, óvoda, iskola, ill. igény szerint
Közzététel, megismertetés formái:
- honlap
- folyóirat
- szórólap
- kiadvány
- elektronikus út/ e- mail
Tájékoztató kiadvány szülők számára
- Útmutató azoknak a szülőknek, akik akik problémát észlelnek gyermekük fejlődésében
Útmutató tartósan beteg gyermekek oktatásáról, Arany-téka gyógypedagógiai módszertani füzetek
- Lugosiné Neumann Márta: Gyógypedagógiai szótár
- Lugosiné Neumann Márta: Olvasásfejlesztés
- Lugosiné Neumann Márta – Lugosi József: Fejlesztő játékok
- Megyerné Fodor Zsuzsanna: A finommotorika fejlesztése
- Megyerné Fodor Zsuzsanna: Kognitív funkciók/ megismerő tevékenységek fejlesztése
- Megyerné Fodor Zsuzsanna: "Csigaprojekt"- Saját készítésű fejlesztő eszközök alkalmazása az inkluzív pedagógiai gyakorlatban
(módszertani segédanyag a tevékenységjavaslatok megvalósításához)
- Molnár Ágnes: Szocioemocionális Pedagógiai Terápia
- Pothárnné Gárdonyi Ágnes: Kognitív funkciók fejlesztése
- Molnár Ágnes – Schindeléné Tiringer Gabriella – Varsányi Istvánné – Lugosiné Neumann Márta : Matematikai készségek fejlesztése I
- Várnagy Péterné Sereghy Fruzsina: Gyógyúszás
- Mészárosné Törzsök Zsuzsanna – Pothárnné Gárdonyi Ágnes: Készségfejlesztés művészeti neveléssel
Segéd-kezek módszertani folyóirat
15 szám
Arany– hétfő előadások, továbbképzések
- Az együttnevelés megvalósítási szintjei
- Az utazó szakember–hálózat működése
- Autizmus spektrumzavarok megismerése
- Magatartászavarok, viselkedésrendezés
- A közösség szerepe az integrációban
- Konfliktuskezelő stratégiák
- Tanulásban akadályozott gyerekek iskoláinak funkcióváltása
- A mozgás szerepe a tanulási képességek fejlesztésében
- Euritmia– a látható beszéd
- A kognitív képességek fejlesztése
- Szocioemocionális pedagógiai terápia
- Szakértői vélemények értelmezése
- Az agresszió kezelése
- Drámajátékok
- Hogyan kezeljük a hiperaktív figyelemzavaros gyermeket az oktatási, nevelési folyamatban?
- Az utazó gyógypedagógiai szolgáltatás Székesfehérváron a középfokú közoktatási intézményekben
- A tanulási motiváció
- A korai intervenció
Eszközkészítő műhelymunka
- Finommozgások fejlesztése
- Fejlesztő eszközök, játékok alkalmazása a tanulási–tanítási folyamatban
- Fejlesztő eszközök, játékok készítése a grafomotorika fejlesztésére
- Fejlesztő eszközök, játékok készítése a kognitív funkciók/ megismerő tevékenységek fejlesztésére
- Fajátékok készítése a tanulási képességek fejlesztéséhez
- Saját készítésű fejlesztő eszközök alkalmazása az inkluzív pedagógiai gyakorlatban
Kidolgozás alatt
- Oktatófilmek címjegyzéke
- Korai füzetek
Gyógytestnevelés
Minden székesfehérvári gyermek részt vehet, akiknek iskolaorvos, vagy ortopéd orvos gyógytestnevelést javasolt, és rendelkezik az orvos által megállapított diagnózissal.
Könyv–, eszköz–, és médiatár
- Könyvtári állomány: 6675 db
- Fejlesztő eszközeink száma: 901 db