Intézményünk szerteágazó tevékenységrendszerének két fő területe a nevelő-oktató munka és a gyógypedagógiai szolgáltatás: tanulásban akadályozott, értelmileg akadályozott, halmozottan fogyatékos és autizmussal élő tanulókat oktatunk-nevelünk. Pedagógiai programunkban meghatározott, hogy szakmai munkánk elsődleges célja a sajátos nevelési igény kielégítése, a habilitáció, rehabilitáció megvalósítása sérülésspecifikus eszközök, tartalmak, terápiák alkalmazásával. Kettős különlegességű tanulóink fejlődését tehetséggondozó munkacsoportunk támogatja. A tehetségekkel történő foglalkozások folyamatát úgy tervezzük és hajtjuk végre, hogy a gardneri képességterületek mindegyikére kiterjesszük munkánkat a komplexitás elvét szem előtt tartva.
Kettős különlegességűek azok a tehetségek, akik egyéb, a beilleszkedést megnehezítő sajátosságot is mutatnak, „sajátos nevelési igényűek.” Szociokulturálisan hátrányos helyzetű tehetségígéreteknél kiemelt feladatunk a kulturális különbségekből fakadó hátrányok csökkentése. Neurológiai alapú teljesítménybeli és viselkedésbeli zavarokkal küzdő tehetségek gondozásánál kiemelt figyelmet kap jobb agyféltekei működés használata, amely a kreatív teljesítményt hivatott növelni. A tehetség szempontjából az autizmussal élők csoportja erősen érintett populáció, beilleszkedésük sok tekintetben környezetük szemléletváltásán múlik, amit a legjobb tudásunk szerint igyekszünk alakítani. Az érzékszervi, mozgásszervi fogyatékkal élő tehetségek esetében a deficitek általában nyilvánvalóak, s a környezet figyelmét elvonják a tehetségről. A hiányok kompenzálására többlet képességek alakulhatnak ki, amelyek kiemelkedő teljesítményekre adhatnak alapot, erre igyekszünk mi is építeni. Célkitűzésünk a tanulók képességeinek feltárása és intenzív fejlesztése, beleértve az általános intellektuális és speciális képességfejlesztést is. A tehetséges tanulók erős oldalainak támogatása mellett a gyenge oldal fejlesztése is a tehetséggondozó munkánk szerves részét képezi. Emellett tehetségígéreteink munkakedvét elősegítő és az antiszociális viselkedés kialakulását akadályozó tehetségbarát környezet kialakítására is törekszünk, feltöltődésüket szabadidős tevékenységek szervezésével támogatjuk. Gyakorlatunk hangsúlyos elemei a motívumrendszer, a lehetőségek biztosítása, a készség-és képességrendszer fejlesztése, a kulcskompetenciák kialakítása, problémamegoldó gondolkodás és a személyiség fejlesztése.
Fontos szempont, hogy a művészet eszközével történő képességfejlesztés transzferhatását minden területre vonatkozóan kihasználjuk.
Mottó: „A másképp gondolkodás elfogadása…”
A ”Művészettel Oltalmazó Lépések_TehetségPaletta” tehetséggondozó programunk során a sajátos nevelési igényű gyerekek, fiatalok képességeinek kibontakoztatását támogatjuk, ennek megvalósítására művészeti szakköröket működtetünk
A művészeti nevelés intézményünkben komplex képességfejlesztő hatása miatt fontos. A művészeti ágak nyújtotta változatosság fokozza a tanulók örömét, természetes kíváncsiságát, kreativitásra ösztönöz, teret ad az önkifejezésnek, és sikerélményhez jutnak diákjaink.
A vizuális nevelés/ művészeti szakkör azt a szemléletet követi, hogy a rajzolás egyfajta papíron történő viselkedés. Cél, hogy érzelmileg biztonságos környezetben változatos technikák és eszközök használatát megismerve szabadon alkothassanak a tanulók.
A kézműves szakkör célja a környezetkultúra és a kézműves tevékenységek iránti nyitottság kialakítása, az általános és szakirányú ismeretek átadása révén a környezettudatos magatartás, az igényes kézműves tárgyalkotás képességének megalapozása; továbbá a munkakultúra, a feladattudatos, kitartó munkavégzés alapjainak elsajátítatása, azoknak az elméleti és gyakorlati ismereteknek a megalapozása, melyek a tervezéstől a kivitelezésig biztosítják a meghatározott célú feladat, alkotómunka elvégzését. Mindezzel a környezet harmonikus életvitel, a környezetalakítás képességének, az értékteremtés, –megőrzés igényének kialakítása. Ennek érdekében az oktatás a tanuló életkori sajátosságait figyelembe véve az alapfok és a továbbképző évfolyamokon egyaránt hangsúlyosan alapoz a gyűjtőmunkára, a rekonstruálás és az átírás metodikájára, a kreativitásra. Az alkotó tevékenység közben kézügyességük, kognitív, érzelmi, szociális és kommunikációs képességeik jelentősen fejlődnek. A népi kismesterségek gyakorlásával egyben hagyományainkat is ápoljuk.
A színjátszó csoport szakköri foglalkozásain az előző évben elkezdett munkát folytatjuk.
Ez alapvetően két egységből áll. Az egyik, a Vörösmarty Színház szervezésében megvalósuló Atlantis-program. Ennek lényege, hogy a középiskolás korosztályt közelebb vigyük a színházhoz. A programnak meghatározó és évek óta folytatódó eleme, hogy a város iskoláiban működő diák színjátszó csoportok színre visznek egy-egy klasszikus műből elkészült darabot. Ezt a saját elképzelésük, az általuk írt forgatókönyv alapján készítik el. A színház részéről egy mentor segíti a munkát. Iskolánk már ötödik éve kapcsolódik ehhez a testet, lelket nemesítő feladathoz. Az idén az Odüsszeia kerül színpadra. A drámapedagógiai eljárások segítségével a fiatalok számára élményszerűvé, átélhetővé válik a megtanulandó mű. Nem csak passzív szereplői a szakkörnek, hanem alkotói, szerzői is. A székesfehérvári Vörösmarty Színházzal történő szoros kapcsolatunk egyik eredménye, hogy a színházi nevelés hatására a gyerekek szívesen olvasnak verseket, énekelnek, táncolnak. Néhányan saját mű írásával, előadásával is próbálkoznak.
A másik része a tevékenységünknek, az előadó művészi területen belül a tehetséges diákok egyéni feladatra, önálló bemutatkozásra történő felkészítése. Ez lehet hangszeres, zenés produkció, vagy vers és prózamondás. Figyelemmel kísérjük az iskolák által szervezett kulturális bemutatókat. Ezeken rendszeresen részt veszünk. Ha a lehetőségeink engedik, a tanulók közösen, egy önálló „esten” mutatják be az általuk megtanult műveket. A gyakorlás párhuzamosan egyéni, kiscsoportos és nagycsoportos közösségekben valósul meg.
Intézményünk tanulói minden évben részt vesznek a FODISZ által szervezett diákolimpiai sportversenyeken. A következő sportágakban szerepelnek diákjaink:
Ezekben a sportágakban tehetséges tanulóink felismerése után képzésük mindenféle mozgásos tevékenységet biztosító tanórai és tanórán kívüli (tömegsport, versenyeztetés) színtéren történik. A teljesítményképes tudásszint elérése érdekében speciális módszerekkel fejlesztjük képességeiket.
Feladatunk az alábbi versenyekre való felkészítés:
Kiemelt feladat:
Iskola fenntartó
Székesfehérvári Tankerületi Központ
Cím:
8000 Székesfehérvár,
Petőfi Sándor u. 5.
Tankerületi Igazgató:
Török Szabolcs
Telefon:
+36 (22) 795-240
+36 (22) 795-241
E-mail:
szekesfehervar@kk.gov.hu
ESEMÉNYNAPTÁR
Összes Esemény >>
AKTUALITÁSOK
Jelentkezők felvételi jegyzéke 2023-24. tanév
Kérdőívek
Óvoda - Szülőknek
Iskola - Diákoknak
Iskola - Diák
Az 'Összes esemény' és a 'Fotógaléria' folyamatosan frissül!
Hírek részletesen